Nákupy zákazníků na portálech jako aliexpress atd. jsou na vzestupu a tudíž je i na vzestupu doprava do Evropy. Pořád se tlačí na snížení emisí u automobilů a nákladních vozidel, jak je to však třeba se znečištěním ovzduší lodní dopravou?
Pojďme si představit pár čísel..
Průměrný automobil, který ročně najede 15 tisíc kilometrů, vyprodukuje přes 100 gramů oxidů síry/sazí.
Největší nákladní loď Emma Maersk vyprodukuje více než 4 000 tun stejných škodlivin.
Nelichotivá data emisí z námořní dopravy přinesla studie dánské vládní agentury pro ochranu životního prostředí. Největší kontejnerové lodě světa mají obří motory s výkonem desítek tisíc koní. Pracují 24 hodin denně zhruba 280 dní v roce, což je pro přírodu pořádná zátěž.
Nejde samozřejmě o v poslední době ekologickými aktivisty nejvíce sledované emise CO2, ale o emise sazí, oxidů síry a dusíku. Lodní motory totiž používají palivo velmi nízké kvality a navíc nejsou prakticky vůbec svázány emisními předpisy.

Na světě se po mořích plaví na 90 tisíc kontejnerových lodí. Mezi nimi patří Emma Maersk díky své obří kapacitě a některým speciálním opatřením k těm ekologičtějším. Například speciální silikonový nátěr pod čarou ponoru snižuje odpor a uspoří 1 200 tun paliva ročně.
A co výletní lodě?
Pojďme se podívat například na výletní loď Harmony.
Je dlouhá jako čtyři běžná fotbalová hřiště, vysoká jak panelák a pojala by všechny obyvatele Františkových lázních.
Její motory pohání těžké motory, které spalují topný olej. Topný olej je ten nejlevnější zbytek při výrobě ropy.
Spotřebují ho minimálně 150 tun denně a znamená to, že při jeho spálení se do ovzduší dostane zhruba 450 kg jemného prachu. A tato číslovka odpovídá těžko uvěřitelnému 21,45 milionů vozů Volkswagen Passat s naftovým motorem 2,0 TDI. Jen pro srovnání, v celém Německu jezdí 45,8 milionu osobních aut.
V současné době se již odvrací pohled od automobilové průmyslu také do leteckého a lodního, neboť zde jsou opravdu velké ekologické nedostatky, který nikdo dlouhou dobu neřešil.
Petr Ceh